مقالات مقالات .

مقالات

وسواس شستشو چیست؟

در حقیقت حتی اگر همه چیز بسیار تمیز باشد، تا مجدد آن‌ها را نشویند، خیال‌شان راحت نمی‌شود. افراد مبتلا به وسواس شستشو، از ابتلا به بیماری‌های ویروسی ترس بسیاری دارند. آن‌ها سعی می‌کنند تا جایی که ممکن باشد، از هر چیزی دوری کنند تا از بیماری‌هایی نظیر آنفولانزا، سرماخوردگی ساده، HIV، سرطان و... در امان بمانند.

افراد مبتلا به وسواس شستشو تصور می‌کنند اگر دست‌های خود، مواد غذایی، لباس‌ها و... را به اندازه کافی بشویند، از تمام بیماری‌های جهان پیشگیری خواهند کرد و دیگر به هیچ بیماری مبتلا نخواهند شد. مشکل اصلی این افراد، راضی نبودن است. در واقع آن‌ها هر چقدر هم که به شستن دست‌های خود، وسایل، لباس‌ها یا مواد خوراکی ادامه دهند، برای‌شان کافی نیست.

با ادامه دادن شستشو، آن‌ها مدام بدتر و بدتر می‌شوند. تصور می‌کنند که باید بیشتر به شستشو ادامه دهند. فقط یک بار دیگر باید بشویند تا پاکیزگی دنیای آن‌ها را فرا بگیرد.

چگونه وسواس شستشو را درمان کنیم؟
درمان وسواس شستشو بدون پذیرش بیمار امکان‌پذیر نیست. این افراد بر این باور هستند که افکار آن‌ها کاملا طبیعی است و مشکلی ندارد که مراقب سلامتی خود هستند؛ بنابراین امکان دارد درمان را پس بزنند.

در صورت پذیرش درمان، قدم اول با شکستن چرخه وسواس شستشو آغاز می‌شود و در ادامه از رویکردهای چند وجهی برای درمان وسواس شستشو استفاده می‌شود. برای درمان این اختلال از روش‌های درمان روانشناختی، درمان دارویی و در موارد حاد درمان پوستی استفاده می‌کنند.

درمان روانشناختی
درمان روانشناختی با بررسی افکار منفی بیمار شروع می‌شود. در این مدت، روان‌درمانگر افکاری را بررسی و شناسایی می‌کند که موجب شروع چرخه وسواس شستشو است. در طول دوره درمان، بیمار به صورت گام به گام روش پذیرش خود و افکار خود را یاد می‌گیرد.

فرد مبتلا به وسواس شستشو نحوه مواجهه با ترس و اضطراب خود را از روان‌درمانگر می‌آموزد تا بدون انجام رفتارهای اجباری این ترس و اضطراب را خنثی کند.

روش‌های درمان وسواس شستشو

درمان دارویی
اگر وسواس شستشو حاد باشد، علاوه بر درمان روانشناختی از درمان دارویی هم استفاده می‌کنند. در دوره اول از داروهای SSRI برای یک دوره سه ماهه استفاده می‌شود. داروهای فلوکستین، پاروکستین و سرترالین از انواع دارو‌های SSRI هستند که در ابتدای درمان دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ممکن است داروها یا دوز آنها به صلاحدید پزشک تغییر کنند. هدف از این کار اثربخشی بیشتر یا جلوگیری از بروز عوارض دارو است. برای دستیابی به نتیجه مطلوب لازم است دوره درمان دارویی به صورت کامل طی شود. قطع دارو بدون دستور پزشک یا امتناع از خوردن آن به دلیل بهبود ظاهری، می‌تواند منجر به تشدید وسواس شستشو در فرد شود.

https://silverbookco.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ دی ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۵۵:۰۵ توسط:blue موضوع: نظرات (0)